Obiecany dla Was temat 馃槈 Tym razem je艣li po艣wi臋cicie kilka minut na przeczytanie tego tekstu ( mo偶e by膰 do kawy <3) dowiecie si臋:

Dlaczego warto trenowa膰 wed艂ug wzorc贸w ruchowych?

Jakie wyr贸偶niamy wzorce ruchowe?

Czym jest modny ostatnio termin „prerehabilitacja”?

model : Kuba Sytar : https://www.facebook.com/Niechmniekule/

Wyr贸偶niamy siedem podstawowych wzorc贸w ruch贸w, stanowi膮 one podstaw臋 opracowywania program贸w treningowych oraz pojedynczych 膰wicze艅/ruch贸w.

Poni偶sze wzorce ruchowe zosta艂y skrystalizowane przez eksperta od 膰wicze艅 i fizjologa Paula Check鈥檃.

1. Przysiad

2. Wykrok

3. Pchanie

4. Przyci膮ganie

5. Rotacja

6. Zawias biodrowy (hip hinge)

7. Kombinacja .

Kolejne wyr贸偶nienie wzorc贸w ruchowych przedstawia Janda:

鈥 Odwiedzenie w stawie biodrowym

鈥 Wyprost w stawie biodrowym

鈥 Zgi臋cie tu艂owia

鈥 Odwiedzenie ramienia

鈥 Zgi臋cie g艂owy i szyi

鈥 Pompka

Tradycyjna ocena funkcji uk艂adu mi臋艣niowo-szkieletowego skupiona jest wok贸艂 ewaluacji czynnik贸w izolowanych, kt贸re dotycz膮 zakresu ruchu i si艂y mi臋艣niowej poszczeg贸lnych grup mi臋艣niowych. Cia艂o funkcjonuje jednak jako zintegrowany system i manifestuje ruch globalnie podczas czynno艣ci tj. pochylanie tu艂owia, chwytanie i d藕wiganie przedmiot贸w z pod艂o偶a (lub si臋ganie po nie z ponad g艂owy), a tak偶e chodzenie, bieganie, skakanie, pchanie, rzucanie, uderzanie czy przyci膮ganie.

聽Zintegrowane wzorce ruchowe (Movement Patterns) s膮 wyrazem jako艣ci ruchu i prawid艂owej aktywacji grup mi臋艣niowych w osi czasu. Zalicza si臋 do nich nast臋puj膮ce czynno艣ci ruchowe:

pchanie ramion (horyzontalne/wertykalne),

przyci膮ganie ramion (horyzontalne/wertykalne),

przysiad (obun贸偶/jednon贸偶)

oraz wykrok (ruch tr贸jp艂aszczyznowy).

Gdy wyst臋puje zaburzenie w danym wzorcu ruchowym (ograniczona kompetencja ruchowa) np. pochylanie tu艂owia do pod艂o偶a przez nieprawid艂owy zawias w l臋d藕wiach (poprzez zgarbiona postaw臋 cia艂a), a nie przez po偶膮dany zawias w biodrach (tzw. Hip Hinge) -przyczyn膮 takiego objawu mo偶e by膰 ograniczona mobilno艣膰 stawowa, upo艣ledzona koordynacja nerwowo-mi臋艣niowa, nieumiej臋tno艣膰 prawid艂owej stabilizacji, lub b贸l.

Celem oceny wzorc贸w ruchowych (jedna z pierwszych rzeczy jaka powinna by膰 wykonana w pracy z nowym klientem) jest identyfikacja niskiej jako艣ci ruchu i ukrytej dysfunkcji, kt贸rej nie towarzysz膮 (jeszcze) dolegliwo艣ci b贸lowe.

Praca korekcyjna ukierunkowana na ten typ dysfunkcji okre艣lana jest jako 鈥瀙rerehabilitacja鈥. Jest to zesp贸艂 zintegrowanych dzia艂a艅 oddalaj膮cych perspektyw臋 rehabilitacji i operacji chirurgicznej oraz powinien by膰 cz臋艣ci膮 przygotowania ruchowego (funkcjonalnej rozgrzewki) jako preludium do bardziej zaawansowanych 膰wicze艅 si艂owych.

KOLEJNY TEKST ZA TYDZIE艃 : ZA艁O呕ENIA TRENIGU METOD膭 STRONGFIRST

Zapraszam na moje strony na FB : Centrum Kettlebell Warszawa oraz CoDzi艣NaTrening

Bibliografia:

Travell, Basic Principles of Myofascial Pain, DC Dental Society, 1985r.聽

P. Check,聽 How to Eat, Move and Be Healthy!, Your Personalized 4-Step Guide to Looking and Feeling Great from the Inside Out. C.H.E.K Institute; 2004r.聽

M. Boyle, Advances in Functional Training, Training Techniques for Coaches, Personal Trainers and Athletes. Lotus Pub.; 2011r.

Janda, Evaluation and Treatment of Faulty Movement Patterns, Los Angeles Colege of Chiropractic Visiting Schoolar鈥檚 Symposia, 1998r.

moja praca 😉 : 鈥濫fekty dwumiesi臋cznego programu treningowego z u偶yciem odwa偶nik贸w kulowych metod膮 StrongFirst 鈥

Komentarze: